Kompanije za brodski prijevoz kontejnera proživljavaju svoje najteže trenutke u posljednjih 60 godina. Prije početka velike globalne krize iz 2008., optimistička predviđanja vezana za opći trend rasta u globalnom pomorskom prijevozu, potaknula su veliki investicijski val u nove, još veće kontejnerske brodove koji mogu primiti i preko 18000 TEU.
Međutim, nagli porast transportnih kapaciteta nije pratio i istovjetni porast volumena prometa kontejnera. Posljedično, to je dovelo do znatnog pada cijena prijevoza, koje su trenutno niže nego u vremenima recesije. Kako bi se spasile od propasti, velike svjetske brodarske kompanije još su 2013. počele međusobna udruživanja s ciljem konsolidacije globalne industrije brodskog prijevoza, što bi trebalo dovesti do ušteda. Unatoč tome, grade se novi kontejnerski brodovi s još većim kapacitetom, a u nadolazećim razdobljima stručnjaci predviđaju porast kontejnerskog volumena od nekoliko postotaka godišnje.
U takvoj krizi mogao bi se očekivati i globalni pad broja prevezenih TEU, kao i količine generalnog tereta. Suprotno očekivanjima, iz godine u godinu lučki promet ne prati tu crnu statistiku, barem kada se govori o azijskim lukama. Od 20 svjetskih luka s najvećim prometom tereta, čak 14 je u Aziji. Čast Europljana spasio je tek Rotterdam, koji zauzima 7. mjesto, dok je najbolje pozicionirana sjevernoamerička luka, South Louisiana, tek na 13. mjestu s gotovo tri put manjim godišnjim prometom od prvoplasiranog Shanghaia. Gotovo i nema razlike kad govorimo o prometu TEU jedinica – od 20 svjetskih luka s najvećim prometom kontejnera, čak 15 su na azijskom kontinentu. Iako sa stabilnim brojkama, Rotterdam na 11. mjestu ima gotovo tri puta manji promet TEU od vodećeg Shanghaia. U trendu stagnacije ili pada teretnog prometa u sjevernoameričkim lukama, Los Angeles je tek 18. s četiri puta manjim prometom TEU od Shanghaia.
Poseban slučaj je Kina, koja je u svim kategorijama apsolutni pobjednik. Čak 10 od 20 najvećih svjetskih luka po ostvarenom godišnjem prometu generalnog tereta i TEU, nalazi se u Kini. Prema očekivanjima, uvjerljivo su prvi u svijetu po godišnjem prometu TEU, koji je čak 4 puta veći od drugoplasiranih SAD. Za industrijski prekapacitiranu zemlju, koja je navodno u krizi, uopće im ne ide loše.
Vrlo brze globalne tranzicije centara moći i kapitala, posljednjih su godina znale zbuniti i one najstručnije prognostičare. Znajući sve to, kakva bi onda mogla biti bliska budućnost pomorstva? Jednom rijećju: nepredvidiva.